2. aug. 2009

Rundt bestefar og bestemor-huset............

Heisann :) Og takk for alle koselige ord,dere legger igjen til meg........her er det finvær enda,så bloggen blir ikke mye oppdatert. Men et lite livstegn må jeg jo gi tilbake... :) Ikveld har jeg gått litt rundt huset, der bestefar og bestemor bodde......mange minner dukker opp....kansje ikke så mange akkurat ifra utedoen,men den må jo få være med ! Sjarmerende som den nå engang er.......
Hvite blomster imot en rød vegg........

Her,rett utenfor kjøkkenvinduet,hadde bestemor et lite,firkantet blomsterbed med fagerfredløs.......det husker jeg godt. Men onkel,som nå bor her,syns nok det er mere lettstellt med bare plen....


Huset er fint, og godt vedlikeholdt,men jeg kan ikke unngå og tenke på hvordan det hadde sett ut,med de gamle originale vinduene i.......istedet for disse "nymotens",som er så praktiske.......med løse sprosser på. Og se for deg en glassveranda,på fremsiden her.....(der den lekre parabolen står)..........de sklir liksom ikke inn,uansett hvilken stil huset er i ! Og diskre,kan man jo absolutt ikke si at dem er.....rart igrunnen,at ingen har funnet frem til en mindre "dings",med samme funksjon..... Noe som derimot passer inn,ifølge meg.......er gamle,velbrukte ting,som skulle fått sin plass rundt huset.......og uthuset ! Som for eksempel.........

- en zinkbøtte,som kunne vært fyllt med sommerblomster....!

- og en zinkstamp (som jeg badet i,for x-antall år siden).......den skulle også fått sin plass ute,fyllt med blomster,slik at man så den hele tiden,og dermed fikk frem mange gamle minner ! Kassene er også fine,syns jeg......hvorfor ikke plante,i dem også........ute på tunet ? Gamle redskaper er også vakre,og passer jo selvsagt inn,sammen med allt dette,på en gård..........hvorfor ikke glede seg over dem,i hverdagen....? Lage et miljø mellom hus,fjøs,garage og verksted.....

En nydelig vannkanne skulle fått gleden av å pynte opp,ved "vannposten" (som egentlig heter utekran)..........vannpost er vel et gammelt ord.....?

Og hvorfor ikke plante i denne også,ved inngangsdøra.....? Hvite og rosa blomster,er jo bare så vakkert sammen med zink ! Og ved siden av,skulle jeg satt en gammel,sliten sykkel,som står i fjøset.......med en gammel kasse på bæreren bakpå........selvsagt full av blomster,den også :) Jeg drømmer meg bort her,skjønner du..........

Måtte også lukte litt på rosene,de siste som titter frem iår...........jeg forstår liksom ikke at vi nå skriver august,og må tenne lys i lampene,på kveldene.....selv om denne tiden utvilsomt har sin sjarm :) Vi sitter jo ute på verandaen,hver eneste kveld,og nyyyyyter fuglesang og herlig duft av kaprifol...

Men fra barndommen,er det altså denne gule,friske fagerfredløs,jeg husker best fra bestemors hage.....og derfor er jeg veldig glad i disse. De lyser opp,og minnene strømmer på........der jeg tusler rundt hushjørnene,den første kvelden i august......for de finnes enda ved huset,selv om de har flyttet fra hagen.. Imorgen får jeg kansje ta meg en tur i fjøset,der er det mange uoppdagede skatter,jeg finner nemlig noe nytt,hver gang jeg stikker nesen innenfor dørene.... Men kos deg så lenge,og ha en fin søndag :) Klem fra meg !

3 kommentarer:

MumsiMumsan sa...

Hei. Så mange flotte skatter, skjønner fantasien løper av gårde ja. Kos deg med minnene å ha en flott søndag.
Mumseklem fra meg :)

Fru Keilegavlen sa...

Så mange flotte skattar!! Det er så mykje flott gammalt som ein burde hatt på utstilling. Ha ein fin søndag.

Stubbetufsa sa...

Koselig mimring, Mona!