4. aug. 2010

Hus i Lofoten.......

Hei igjen :) På min runde med kameraet,i Lofoten,måtte jeg bare forevige noen av de flotte husene.....nå kunne jeg jo ikke beordre bilen stoppet,for hvert hus,men noen fikk jeg da spionert litt på......hihii :)
Det øverste er fra Henningsvær.....dette lå nydelig til,med deilig kveldssol......
Kommer ikke utenom noen rorbuer heller,når man er på disse trakter ! De er jo vakre,de også,ikke sant ? Røde og fine,med gress eller stein på taket,og satt opp på påler,nederst i fjæresteinene.....disse er på Reine.

Litt sørlandsidyll i Henningsvær ! Ramler du utenfor hagegjerdet her,havner du rett i havet !!! Lurer fælt på hvordan de har fått malt gjerdet,på utsiden........????? Fullt klatreutstyr,eller.....? Stedet er jo kjent for de mange klatrerne,som henger oppi fjellsidene,men hallo............ ! NordNorsk Klatreskole holder jo også til her.......!!! Du har kansje hørt om en koselig kafe,som heter Klatrekafeen ? Veldig koselig !!!!


Koselige,trange gater....................med sjarmerende hus,tett i tett.........! Er det rart jeg og rørleggeren stortrives her...? For en periode,kunne vi godt tenkt oss å bo her !!



Det rosa huset på høyden.......et av de fineste i Henningsvær,etter min mening !


Flotte detaljer......humle oppetter veggen,blå dør......blir glad i hjertet,når jeg ser at folk bryr seg om bygningene ! Det er jo så lite som skal til.......


Steingale meg,måtte jo ha med denne muren.....som de har "limt" stein på,utenpå vanlig mur.....røfft og tøfft !!


Røfft er vel dette også,igrunnen....gammel rorbu,som heter Simonbua !

Sliten,etter lang og tro tjeneste......denne trappen....

Furet og værbitt.......vakre farger,når solen skinner på veggen.....

Her har det nok ikke vært mange innom i det siste......ikke en vei til trappa.....og treet sperrer inngangen !! Gresset har vel aldri hilst på en gressklipper......her skulle man "ha vøri kar",og vært en reser med hammer og sag !!! Huset ligger perfekt til,med sol fra alle kanter.....pent er det nok ikke,men det KUNNE blitt......!

På en liten øy,rett utenfor Finnholmen brygge,sto disse husene.....i et fiskevær,har det jo lett for å bli litt rot,med fiske/båtutstyr,men på denne holmen tror jeg jammen de må ha støvsugd og vasket hele utearealet.......! Ikke en løs ting er å se........det var det første jeg merket meg,da jeg kastet blikket over sundet ! Striglet er vel rette ordet ! Det ble dagens smakebit på husidyll.......neste innlegg handler om shopping......i Lofoten !!! Bare elsker dette herlige stedet,ute i havgapet !!! Kos deg så lenge,her skinner solen :)


1 kommentar:

Gry sa...

Så flotte bilder!
Tenk jeg var i Loffoen i fjor, var på klatrekafeen og spiste fiskesuppe...kjenner igjen mange av bildene, det rosa huset i Henningsvær...vakkert!
Kos deg!
Klem : )